Trafik Kaybı Yaşamadan Site Taşıma (Migration) Nasıl Yapılır?

Trafik Kaybı Yaşamadan Site Taşıma (Migration) Nasıl Yapılır?

24 Kasım 2020 Kapalı Yazar: orhunvural

Web sitesini yeni bir alan adına taşıma, SEO alanındaki göz korkutan işlerden biridir. Çünkü eğer hatalı yapılırsa, çalışıp belirli bir yere getirdiğiniz sitenizde çok ciddi organik trafik kaybı yaşayabilirsiniz. Marka adındaki değişim, farklı bir firmayla birleşmek veya daha iyi bir domain adı alma gibi durumlarda site geçişi kaçınılmazdır. Eğer doğru kurgulanırsa, trafik kaybı yaşamadan yeni bir alan adına 301 (kalıcı) yönlendirme yapmak çok da zor bir iş değil. 301 yönlendirme statü kodunun kullanılmasının sebebi, bunun kalıcı yönlendirme olması. Bu sayede daha önce edindiğimiz tüm backlink gücünü yeni alan adına geçirebiliyor ve SEO görünürlüğümüzü koruyabiliyoruz.

Trafik kaybı yaşamadan domain yönlendirme için en önemli konu planlı hareket etmek ve bu süreçte hiçbir noktayı atlamamak. Hızlı bir geçiş süreci yaşama adına yapılan hatalar veya atlanan küçük detaylar, daha sonra telafisi zor olan sonuçlar yaratabilir. Bu süreçte dijital pazarlama yöneticilerinin, üstlerine ve diğer departmanlara bunu doğru bir şekilde açıklaması gerekir. Çünkü herkes sizden bu işi bir an önce bitirmenizi bekleyecektir. Site taşıma birkaç adımdan oluşan bir süreçtir:

1) Hazırlık

Web siteniz birkaç sayfadan oluşuyorsa işiniz çok kolay. Ama mevcut siteniz binlerce sayfadan oluşuyor olabilir. İlk olarak sitenizdeki tüm URL’leri kontrol etmelisiniz. Sitenizi crawl ederek yönlendirilmemiş ve 404 hatası veren ya da https olmayan bir URL var mı diye kontrol etmelisiniz. Crawl analizinde Deepcrawl veya Screamingfrog araçlarını kullanabilirsiniz. Eğer yönlendirilmemiş bir sayfanız varsa, ilk olarak bunları ilgili sayfalara yönlendirmelisiniz. Bu işlemin sonucunda mevcut sitenizde hatalı hiçbir URL’inizin kalmaması gerekiyor.

2) Site Geçiş Süreci

Bu adım birkaç aşamadan oluşur. Her bir adımı dikkatlice uygulamak gerekir. Kendi içinde 3 bölüme ayırabiliriz:

A) Tüm verilerin alınması. Bu aşamada maximum URL datası elde etmelisiniz. Bunun için:

  • Google Analytics’den mevcut tüm sayfalarınızın URL’lerini alarak Excel dosyasına kaydedin.
  • Search Console’dan mevcut tüm sayfalarınızın URL’lerini alarak Excel dosyasına kaydedin.
  • Kullanmış olduğunuz Ahrefs ve benzeri araçlardan sayfalar datasındaki URL’lerini alarak Excel dosyasına kaydedin.

Sonrasında bu URL’lerin tamamının bulunduğu ve her bir URL’nin sadece bir kez yer aldığı bir Excel hazırlayın. Sol sütunda mevcut sitenizdeki tüm URL’ler, sağ tarafta da 301 yönlendirme yapılmasını istediğiniz yeni alan adındaki URL’ler olacak şekilde hazırlayarak teknik ekibe verin. Teknik ekibiniz o URL’leri .htaccess dosyasına girecek ve yönlendirmeye hazır hale getirecek.

B) Tüm sayfalarınızın SERP pozisyonlarını Ahrefs veya SEO Monitor gibi araçlardan alarak kaydedin. En çok trafik aldığınız anahtar kelimelerdeki pozisyonlarınızı da kaydedin. Geçiş sonrasında tekrar aynı işlemi yaparak Before – After test yapmalısınız.

C) Migration öncesi testler yapın. Yeni URL’nizi canlıya geçmeden önce test etmelisiniz. Bunun için:

  • Yayına açmadığınız bir IP’de test ortamı yaratabilirsiniz,
  • Local test ortamı oluşturabilirsiniz. Bu sayede sizin bilgisayarınızı bir server olarak kullanır ve bilgisayarınızda test edebilirsiniz.

Bu aşamada test ortamında yeni URL’nize crawl analyze yapmalısınız. Yine DeepCrawl veya Screamingfrog kullanarak aşağıdaki unsurları tek tek kontrol edin:

  • 404 veren sayfalar var mı?
  • Meta title, meta description verileri doğru mu?
  • Yönlendirmeler düzgün yapılmış mı? (Hepsinin 301 olması gerekiyor)
  • İçeriklerde hata var mı?
  • İç linkler doğru yapılmış mı?
  • Site haritalarında sorun var mı?
  • Robots.txt dosyalarında sorun var mı?
  • Canonical etiketleriniz doğru mu?
  • Schema verileriniz doğru mu?
  • Mobil ve desktop sorunları var mı?
  • Site performansı istenilen seviyede mi?

Bu unsurların herhangi birinde bir sorun varsa onu çözmeden bir sonraki aşamaya geçmeyin.

3) Migration Günü

İşte beklenen an geldi! Dişler sıkıldı ve herkes bir heyecan içinde. Bu işlemi site trafiğinin en az olduğu gece 3-4 saatleri arasında yapmanız daha doğru olacaktır. Eğer site kapalı kalacaksa 503 durum kodu verin.

Teknik ekibiniz .htaccess dosyasına daha önce girmiş olduğu 301 yönlendirmeyi aktif hale getirir getirmez bunu Google’a bildirmeniz gerekir. Bunun için Google Search Console’daki Adres Değişikliği Aracı kullanılır. Öncelikle mevcut search console hesabına girerek yeni alan adını kaydedin ve sahipliğinizi doğrulayın. Sonrasında Ayarlar > Adres Değişikliği bölümüne girin. Adres Değişikliği Aracı’ndaki talimatları uygulayın. Bu aşamada araç, taşıma işleminde kontrol sağlayarak eğer kritik bir hata söz konusuysa size bildirecektir. Eğer hata yoksa, Search Console hesabınızda taşıma işleminizin devam ettiği bildirimi gösterilir. Bu bildirimi 180 gün boyunca göreceksiniz. Bu süre içinde yönlendirmeyi iptal edebilirsiniz. Bu 180 günlük sürenin sonunda Google eski ve yeni siteler arasındaki ilişkiyi sonlandırır. Search Console hesabınıza yeni sitemap eklemeyi de unutmayın. Sonrasında yeni sitenize Google Analytics ve benzeri tüm kodları ekleyin.

Geçiş sonrasında verilerinizi düzenli takip edin. Aşağıdaki Google Analytics raporundan da göreceğiniz gibi, 2020 Eylül ayında yaptığımız bir site geçişinde, 301 yönlendirme yapılmış ve Google dizine eklenmiş bazı sayfalarımızın (içlerinde arama sonuçlarında 1. sırada çıkanlar da vardı) birkaç gün sonra kendiliğinden dizinden çıktığını gördük. Bu tip bir durumda Search Console’daki URL denetimi bölümünü kullanarak ilgili URL’lerinizin dizine eklenmesini talep edebilirsiniz. (Geçiş yaptıktan sonra önemli sayfalarınızı URL denetimi bölümününden test etmeyi ve eğer dizinde yoksa, ekleme talebi göndermeyi de unutmayın. Bu sayede daha hızlı bir şekilde dizine eklenirler)

Yeni alan adınız canlıya geçtikten sonta tekrar crawl analyze yapmanızı öneririm. Hız testleri yapın. Bunun için “Google Page Speed Test” ve GTmetrix’i kullanabilirsiniz. Search Console tarama hatalarını da sürekli kontrol edin. Ayrıca Search Console’daki “crawl stats” bölümüne bakın. Google botlarının taradığı sayfa arttıysa ve indirilen boyut düştüyse doğru yoldasınız demektir.

Geçiş yaptıktan sonra, ilgili anahtar kelimelerdeki Google arama sonuçlarında karşılaşabileceğiniz birkaç farklı durum olacak:

  • Arama sonuçlarında hala eski sayfalarınız görünebilir. Merak etmeyin, bir süre içinde yeni sayfalarınız görünecektir.
  • Arama sonuçlarında hem eski, hem de yeni sayfalarınız aynı anda görünebilir. Yine merak edilecek birşey yok. Geçiş sürecinde bu tüm durumlar olabiliyor. Belli bir süre sonra sadece yeni sayfalarınızı görmeye başlayacaksınız.
  • Sadece yeni sayfalarınız görünebilir. Zaten bizim de istediğimiz sonuç bu. Fakat yukarıda da belirtildiği gibi, yeni sayfalarınız dizine eklenmiş olsa bile, bu süreçte kendiliğinden dizinden silinebilir. Bunun için Google Analytics > Tüm Sayfalar raporundan önemli sayfalarınızı filtreleyerek trafiklerini düzenli kontrol edin. Aşırı trafik kaybı olan ya da trafiği tamamen sıfırlanmış sayfanız varsa, yine Search Console URL denetimi bölümününden test edin.

Eğer bu aşamaları hiçbir detayı atlamadan planlı bir şekilde geçerseniz, organik trafik kaybı yaşamadan sitenizi yeni bir alan adına taşıyabilirsiniz.

Şimdiden başarılar dilerim…

Kullanıcı oyu
oy