Temel Dijital Analiz Teknikleri

Temel Dijital Analiz Teknikleri

10 Haziran 2018 0 Yazar: orhunvural

Dijital dünyada veri analizi yapmanın farklı yolları vardır. Öncelikle segmentasyon ve bağlamı anlamak gerekir. Bu teknikler iyi bir veri analizi yapabilmek için kritik öneme sahiptir.

Verilere toplu halde bakmak, genel kullanıcı davranışını, örneğin alışveriş alışkanlıklarının zamanla nasıl değiştiğini, anlamınızı sağlar. Fakat alışveriş alışkanlıklarının neden değiştiğini anlamak için verileri segmentlere ayırmanız gerekir. Segmentasyon verileri segmentlere ayırıp, ayrı ayrı analiz etmenizi sağlar. Mesela, verilerinizi pazarlama kanalına göre segmentlere ayırabilir, böylece satın almayı arttıran kaynağı görebilirsiniz. Verilerinizin segmentlerini detaylı şekilde incelemek bir aradaki verilerinizde değişikliğe neyin sebep olduğunu görmenizi sağlar. Google Anayltics’teki tüm raporlar, trafiğinizi segmentlere ayrılmış şekilde gösterir. Mesela trafik kaynakları raporunuza bakın. Tablodaki her satır belirli bir trafik segmentinin performansını gösterir. Bu size segmentleri karşılaştırmanız ve hangi kaynakların daha verimli trafiği sağladığını görmenize yardım eder.

Verilerinize bakarken görmek isteyeceğiniz yaygınca kullanılan segmentler şunlardır:

1) Sitenizi haftanın belirli günlerinde veya günün belirli saatlerinde kullanan kişilerinin davranış farklılığını görmek için verilerinizi  tarih ve saate göre,
2) Kullanıcıların bilgisayar, tablet ve cep telefonlarındaki performansını görmek için verilerinizi cihaza göre,
3) Farklı pazarlama etkinliklerinin etkisini karşılaştırmak için verileri pazarlama kanalına göre,
4 )Hangi ülke, şehir ve bölgenin en iyi performansı gösterdiğini görmek için verilerinizi coğrafyaya göre,
5) Kullanıcılarla sadık müşterileri ayırmak için verileri tekrar gelenler ve ilk kez gelenler olarak segmente edebilirsiniz.

Bunlar sadece yaygın olarak kullanılan segmentlere örnektir. Bu default Google Analytics segmentleri aslında işin başıdır. Siz işletme hedefleriniz doğrultusunda Google Analytics ile dilediğiniz özel segmentleri oluşturabilirsiniz. Google Analytics’de gerçekten muhteşem segmentler oluşturulabilir. Örneğin “sitenize ilk olarak şu tarih aralığında ve Google organik aramalardan gelmiş, şu yaş aralığında, önce ana sayfaya, oradan ürün sayfasına geçmiş, sepetine şu ürünü eklemiş ama almadan çıkmış” kişileri içeren abartılı bir segment yapabilirsiniz. Daha sonra bu segmentlerden hedef kitle oluşturup, o kitleye özel bir kampanya düzenleyebilirsiniz.

Segmentasyon dışında diğer önemli analiz tekniği de verilerinize bağlam eklemektir. Bağlam, performansınızın iyi ya da kötü olduğunu görmenizi sağlar. Bağlamın iki türü vardır, dahili ve harici.

Harici bağlam sektör karşılaştırma verilerinden gelir. Bu, sizin işletmenize benzer işletmelere göre, performansınızın ne durumda olduğunu görmenizi sağlar. Mesela harici bağlam, işinizde meydana gelen olumlu bir olayın sektördeki genel bir büyümeye bağlı olduğunu mu, yoksa sadece sizin işletmenizde olan bir durum mu olduğunu görmenizi sağlar.

Dahili bağlam ise geçmişteki verilere göre nasıl bir beklenti içine girmeniz gerektiğini anlamanıza yardım eder. Mesela geçmiş verileri karşılaştırma amaçlı kullanır ve bu karşılaştırmayı anahtar performans göstergesi (KPI) ve hedefler için kullanabilirsiniz.

 

Kullanıcı oyu
oy