Google Analytics Anahtar Metrikler ve Boyutlar

Google Analytics Anahtar Metrikler ve Boyutlar

28 Eylül 2018 0 Yazar: orhunvural

Dijital analiz araçlarında karşılaşacağınız veri türlerini ve Google Analytics’te yaygın olarak kullanılan metriklerden bazılarını inceleyelim.

Herhangi bir analiz aracı iki tür veri içerir. Biri kullanıcılarınızın özelliklerini, oturumlarını ve eylemlerini açıklar. Bunlar Google Analytics’te boyutlar olarak isimlendirilir. Diğer veri türü metriklerdir. Bunlar kullanıcıların, oturumların ve eylemlerin nicelik olarak ölçümleridir. Metrikler rakamlardan oluşur, yani sayısal verilerdir.

Google Analytics’teki her rapor ikisini de içerir. Genel olarak boyutları ve metrikleri bir tabloda (ilk sütun belirli bir boyuta ait değerlerin listesini, diğer sütunlar ilişkili metrikleri gösterir şekilde) raporlanmış olarak görürsünüz.

Google Analytics’te göreceğiniz yaygınca kullanılan boyutlardan bazıları şunlardır:

1) Kullanıcılarınıza dair bir boyut coğrafi konumlarıdır.
2) Kullanıcıyı siteye getiren trafik oturuma ilişkin bir boyuttur.
3) Bir kullanıcının sitenizde gerçekleştirdiği eylemlere ilişkin bir boyut görüntülediği sayfanın ismi olabilir.

Yaygın Google Analytics Metrikleri:

Metrikler kullanıcılarınızın hareketlerini anlamanıza yardımcı olur. Bir web sitesi ya da mobil uygulamadaki toplam kullanıcı sayısı gibi sıklık değerlerini ölçerler. Metrikler ortalama değerlerde olabilir. Kullanıcıların bir oturum sırasında web sitenizde gördüğü ortalama sayfa sayısı buna örnektir. Bu etkileşimi ölçmek için kullanılan yaygın bir yoldur.

Google Analytics’i dönüşüm metrikleri izleyecek şekilde de oluşturabilirsiniz. Dönüşüm metrikleri kullanıcılar tarafından gerçekleştirilen önemli eylemleri ölçer. Bir bültene kaydolma sayısı ya da yapılan alışveriş sayısı örnek olarak verilebilir.

Kullanıcılar olarak adlandırılan metrik sitenizi belli bir zaman diliminde ziyaret eden kullanıcıların sayısını ölçer. Bu metrik en çok kitlenizin genel boyutunu anlamak için kullanılır. Web siteniz ya da uygulamanız için kullanıcıları yeni kullanıcılar ve geri dönen kullanıcılar olarak ayırabilirsiniz. Oturumlar olarak da bilinen kullanıcılar aynı kullanıcının peş peşe etkinlik gerçekleştirdiği bir dönem olarak tanımlanır.

Varsayılan olarak Google Analytics’te bir kullanıcı, siteyle 30 dakikadan daha kısa sürelerde etkileşimde bulunduğu süreç boyunca oturum açık kalır. Buna oturum zaman aşımı uzunluğu diyoruz. Bunu Google Analytics yapılandırma ayarlarınızda tanımlayabilirsiniz. Bir oturumun uzunluğunu neden özelleştirmek istersiniz? Yazı tabanlı bir site ile video bulunduran bir site arasında kullanıcı davranışının ne çeşit farklılıklar gösterebileceğini düşünün. Yazı tabanlı bir sitede kullanıcı birkaç sayfa okuyup çıkabilir. Etkileşim süresi çok kısa olduğundan oturum zaman aşımını 30 dakika olarak belirlemek mantıklı olabilir. Peki video akışına dayalı sitede durum nedir? Kullanıcı 30 dakikadan uzun video izleyebilir. Google Analytics’in varsayılan ayarlarıyla 30 dakika süresince etkinlik gerçekleştirmediğinde kullanıcı oturumu otomatik olarak sonlandırılır. Fakat kullanıcı sitede aktif biçimde video izliyor olacaktır. Bu durumda oturum zaman aşımını en uzun videodan daha uzun bir süre olarak ayarlamak mantıklı olur.

Birazda web sitelerinden bahsedelim. Her ziyarette ya da oturumda kullanıcıların sayfalarınızla bir ya da daha fazla etkileşimde bulunur. Google Analytics bu etkileşimleri sayfa görüntülemeler olarak otomatik şekilde takip eder. Sayfa görüntüleme metriği sitenizde bir sayfanın her görüntülenişini ölçer. Google Analytics video izleme gibi diğer etkileşimleri de takip edebilir. Bunlar etkinlik olarak adlandırılır ve ek özelleştirme gerektirirler. Google Analytics’e göre bir ziyaretçinin oturumunu etkin durumda tutan işte bu etkileşimlerdir. Yani sayfa görüntüleme ve etkinliklerdir. Varsayılan olarak bir kullanıcı 30 dakikadan uzun bir süre sayfalarınızda etkileşimde bulunmaz ya da herhangi bir etkinlik gerçekleştirmezse oturum sonlandırılır. Google Analytics’teki tüm zamana dayalı metrikler kullanıcı etkinliği akışının ya da isabetlerin düzgün biçimde hesaplanmasına dayanır. Bu hatırlanması gereken bir detaydır.

Google Analytics zaman metriklerini hesaplamak için her etkileşimin ne zaman gerçekleştirildiğini takip eder. Mesela ziyaret süresi metriğini ölçmek için Google Analytics kullanıcının sitenizle ilk etkileşimde bulunduğu zamanı son etkileşimde bulunduğu zamandan çıkarır. Etkileşimin bir sayfayı görüntülemek ya da daha karışık bir uygulamaya sahipseniz bir etkinlik olabileceğini unutmayın. Google Analytics sayfada geçen süre metriğini hesaplamak için bir kullanıcının söz konusu sayfaya geldiği zamanı bir sonraki sayfa görüntüleme zamanından çıkarır. Uygulamanız daha karışıksa ve etkinlikleri kullanıyorsanız, Google Analytics’in sayfada geçen süreyi hesaplamak için bir sayfadaki son etkinliğin zamanını kullanacağını hatırlatalım.

Son olarak hemen çıkma oranı (bounce rate) anlaşılması gereken önemli bir metriktir. Hemen çıkma oranı tek bir kullanıcı etkileşimi içeren oturumların yüzdesidir. Geleneksel olarak web analizinde hemen çıkmalar sitenizde bir sayfaya gelip hemen ayrılan kullanıcılar için sayılır. Sayfada ne kadar süreyle kaldıkları önemsizdir. Bir sayfaya gelip hiçbir içerik görüntülemeden ayrılırlarsa bu hemen çıkma olarak sayılır. Hemen çıkılan ziyaretler tek bir etkileşimden oluştuklarından, Google Analytics ziyaret süresini ya da sayfada geçirilen süreyi hesaplamak için ikincil bir etkileşime sahip değildir. Bu ziyaretlere ve içerdikleri tek bir sayfa görüntülemeye, ziyaret süresi ve sayfada geçirilen süre olarak sıfır değeri verilir.

Hemen Çıkma Oranınızın Yüksek Olmasının Sebebi Ne Olabilir?

Bu durum öncelikle sitenize gelen kullanıcılar için doğru beklentiler belirlemediğinizden olabilir. Diğer açıdan kullanıcılarınıza sitenize geldiklerinde yeterince iyi bir deneyim veremiyor da olabilirsiniz. Alternatif olarak bloglarda olduğu gibi kullanıcıların sadece bir sayfa görüntülemesini bekliyorsanız yüksek bir hemen çıkma oranı sorun olmaz. Bu metrik özellikle pazarlama kampanyalarınızda açılış sayfasının etkisini ölçmeye çalışırken işe yarar. Zaman metrikleri ve hemen çıkma oranı kullanıcı etkinliğinin bir oturum süresince izlenmesine bağlı olduğunu unutmayın. Yeni sayfa yükleme sıklığı az olan siteler için bu zor olabilir. Mesela Ajax ya da Flash kullanan sitelerde sayfa görüntüleme sayısı fazla değildir. Bir kullanıcının sitenizde etkinliği hakkında daha doğru veriler elde etmenize yardımcı olması için etkinlik izleme özelliği ekleyebilirsiniz. Aksi halde bu siteler için çok düşük bir ortalama ziyaret süresi ve çok yüksek bir hemen çıkma oranı görebilirsiniz.

Google Analytics raporlarını kullanmaya başladığınızda verilerinizi doğru biçimde değerlendirmek için bu kavramları ve tanımları aklınızda bulundurmanız önemlidir.

Özetle Google Analytics metrikler ve boyutlar olmak üzere iki tür veri görüntüler. Boyutlar kullanıcılarınızın ve onların oturumlarının özellikleridir. Metrikler kullanıcı davranışını açıklayan mesela toplamlar, ortalamalar ve oranlar gibi nicelik ölçümleridir.

Kullanıcı oyu
oy